VW Problémamegoldó

Fogalomtár

A hibakeresés során leggyakrabban emlegetett alkatrészek az autóban a teljesség igénye nélkül laikusoknak.

Motor:

befecskendező szelep:

A nyomástárolóban(rail) lévő nagynyomású üzemanyagot a szívócsőbe(MPI) vagy az égéstérbe (FSI,TSI,TFSI vagy CommonRail diesel) fecskendezi.

DPF,részecskeszűrő:

A kipufogógázban lévő koromszemcséket szűri ki.Két jellemzője van, hamutartalom és a koromtartalom. A hamu az elégett motorolajból,a korom az üzemanyag nem tökéletes égése miatt keletkezik. Részecskeszűrő égetéssel a felhalmozódott korom elég,a hamut csak kiszerelt állapotban mosással vagy DPF cserével lehet eltávolítani.

előszállító szivattyú:

A tankból szállítja az üzemanyagot a befecskendezésnek.Újabb autóknál az üzemanyag szivattyú vezérlőegység vezérli.

fordulaszám jeladó,felsőholtponti jeladó:

A főtengely fordulatszámát és az 1.henger felső holtpontját érzékeli.

gyújtógyertya:

Benzinmotoroknál meggyújtja a hengerben összesűrített benzin-levegő keveréket.

gyújtótrafó:

Nagyfeszültséget állít elő a gyújtógyertya számára,ami szikra formájában jelenik meg.

hűtőventillátor:

A hűtőben lévő hűtőfolyadékot és a klímahűtőt is hűti,ha nem elég a menetszél hűtő hatása.

izzítógyertya:

Dieselmotoroknál segíti a gázolaj-levegő keverék meggyulladását.

kipufogógáz hőmérsékletjeladó:

A kipufogógáz hőmérsékletét méri,a DPF égetésében van szerepe.

kipufogógáz visszavezető szelep:

A kipufogógáz egy részét visszavezetik a motorba,ezzel csökkentve az égési hőmérsékletet és ezáltal a nitrogén-oxid(NOx.)kibocsátást.

kokszosodás:

Közvetlen befecskendezésű benzinmotroknál(FSI,TSI,TFSI)jellemző kokszlerakódás a hengerfej szívócsatornájában és a szívószelepeken. Egyenletlen motorműködést és égéskimaradást okoz.

közvetlen befecskendezés:

Közvetlenül az égéstérbe fecskendezik be az üzemanyagot ellentétben az régebbi MPI befecskendezéssel,ami a szívócsatornába a szívószelepekre fecskendezett be lemosva a lerakódott kormot.

lambda szonda,oxigén érzékelő:

A kipufogógázban lévő oxigén mennyiségét hasonlítja össze a környezeti levegő oxigén tartalmával. Ha túl sok az oxigén a kipufogógázban,akkor szegény a keverék és dúsítani kell, ha túl kevés az oxigén,akkor szegényíteni kell a hengerekbe jutó keveréket.

motorhőmérséklet jeladó:

A motorban lévő hűtőfolyadék hőmérsékletét méri.

motorvezérlő egység:

A motor otimális működéséért felel,a jeladók beérkező jelei alapján vezérli a gyújtást,befecskendezést stb.

nagynyomású szivattyú:

A nagynyomású befecskendezéshez szükséges nyomást állítja elő(diesel-nél akár 2500 bar-t is).

NOx. jeladó:

Méri a kipufogógázban lévő nitrogén-oxid mennyiségét.

NOx. katalizátor

Kiszűri a kipufogógázból a nitrogén-oxidokat és a kipufogóba befecskendezett redukálóanyag(adblue)segítségével vízzé és szén-dioxiddá alakítja.

nyomáskülönbség jeladó:

A DPF(részecskeszűrő)koromtelítettségét méri összehasonlítva a DPF előtt- és után mért kipufogógáz nyomás értékeket.

redukálóanyag,adblue:

32%-os karbamid oldat,ami segíti a NOx. katalizátorban a nitrogén-oxidok átalakítását.Az adblue tartályból szivattyúval juttatják el a kipufogóban lévő adblue befecskendező szelephez.

SCR rendszer:

A nitrogén-oxidok kibocsátását csökkentő rendszer,részei az adblue- tartály és szivattyú,a szivattyú vezérléséért felelős adblue vezérlőegység,az adblue befecskendező szelep,a fűtött adblue nyomócső,az NOx.-katalizátor és jeladó.A motorvezérlő felügyeli a működését.

szívócső nyomásjeladó,töltőnyomás jeladó:

A töltőlevegő rendszerben uralkodó levegőnyomást méri.

turbó,kompresszor:

Túlnyomást állít elő a töltőlevegő rendszerben ami által többletlevegő jut a hengerekbe.A többlet levegőhöz több üzemanyagot lehet befecskendezni,ezzel növelve a motor teljesítményét és fogyasztását.A turbót a kipufogógázok hajtják meg,a kompresszort a főtengely hajtja hosszbordás szíjon keresztül.

üzemanyag nyomásjeladó:

Az üzemanyag nyomását méri az alacsony- és/vagy a nagynyomású üzemanyag rendszerben.

vezérlés:

A vezérműtengelyek a főtengely általi meghajtásáért és pozícionálásáért felel. Szíjjal vagy lánccal történik a meghajtás.A lánc nyúlása a vezérlés elállítódását okozza.

vezérműtengely állítás:

A vezérműtengelyek főtengelyhez mért pozicíóját változatja,hogy szélesebb fordulatszám tartományban működjön optimálisan a motor.

vezérműtengely helyzetérzékelő:

A vezérműtengelyek főtengelyhez viszonyított pozicíóját méri.

Váltó:

DSG,duplakupplungos váltó:

Egy összeépített mechanikus váltórészből,száraz vagy olajban futó kupplungból és mechatronikából(vezérlőegység a hidraulikus egységgel)áll.

kettőskupplung:

Két kupplungtárcsát egyesítettek egy egységbe,a motor és váltó közötti nyomatékátvitelért felel.

mechatronika:

A váltó vezérlőegysége összeépítve a hidraulikus egységgel,ami hidraulikus hengerek segítségével működteti a váltót.

Multitronic:

Fokozatmentes automata váltó,két kúpos tárcsapár és lánc segítségével változtatja az áttételt,ezáltal a menetsebességet.

Tiptronic:

Hagyományos bolygóműves automata váltó,bolygóművek segítségével változtatja az áttételt.

tolatólámpa kapcsoló:

Hátrameneti fokozatban kapcsolja a tolatólámpát.

üresfokozat jeladó:

Kéziváltónál az üres fokozatot érzékeli a start-stop működéséhez.

Klíma:

állítómotor:

A fűtésházban(fűtésbox,a műszerfal alatti doboz)a befúvott levegő hőmérsékletét és az irányát(szélvédőre,lábra stb.)levegőcsatornák csappantyúkkal történő nyitásával és zárásával oldják meg.Ezeket a terelőlapokat a csappantyú állítómotorok vezérlik.

elpárologtató,hőcserélő:

A klímaberendezés azon része,ami a fűtésboxban található a műszerfal alatt,feladata a befúvott levegő lehűtése.

fűtőradiátor:

A motor hűtővizének hőjével melegíti a befúvott levegőt.

klímakompresszor:

A klímarendszerben a nyomást állítja elő.

klímakondenzátor,klímahűtő:

A klímakompresszorban a nyomás létrehozásakor felmelegszik a klímagáz.Ennek visszahűtéséért felel,a vízhűtő elé van beépítve.

klímavezérlő:

A kívánt utastér hőmérséklet beállítását és a befúvott levegő irányítását végzi,vezérli a klímakompresszor működését.

Utastér:

ablakemelő motor:

Az ablakemelő szerkezet segítségével mozgatja az ablaküveget.

ablakemelő szerkezet:

Az ablakemelő motorból kijövő forgó mozgást alakítja át az ablaküveg mozgatásához szükséges függőleges mozgáshoz.

ajtóátvezető:

Az ajtó és a karosszéria közötti elektromos kapcsolat vezetékeken keresztül.

ajtókapcsoló:

Az ajtó nyitott állapotát jelzi és kapcsolja a belső világítást.

ajtóvezérlő:

A Fedélzeti hálózat vezérlő,komfort elektronika,BSG,BCM-től jövő digitális jeleket(CAN-busz)alakítja át az ajtóban meglévő alkatrészeknek szükséges analóg jelekké,vezérli az ablakemelő motort,a tükörállítást,a központi zárat és ezek állapotáról küld információt a Fedélzeti hálózat stb.vezérlőegységnek.

ajtózár:

Az ajtók nyitásáért,zárásáért felel,tartalmazza a központizár motort és az ajtókapcsolót is.

Komfort elektronika,Fedélzeti hálózat vezérlő,BSG,BCM:

A központi zár,az ablakemelő működéséért felel,újabban már a külső-belső világítások,az energia-menedzsment stb.is a feladata.Központi szerepe van az autó működésében.

féklámpa kapcsoló:

A féklámpát kapcsolja és jelet ad a motorvezérlőnek is.